gourmetten-gezond
Leefstijl

Gezond gourmetten met deze tips en recepten

Beleef een stress-vrije kerst met deze recepten en tips om gezond te gourmetten. Met een paar tips en tricks zorg je ervoor dat het vlekkeloos verloopt.

Eind jaren 70 werd gourmetten populair in Nederland en het is nog steeds ongekend populair. Bij kerst wordt het gourmetstel weer van zolder gehaald en de tafel wordt weer gevuld met lekkers. Ondanks dat je zelf niet hoeft te koken, wordt er bij veel mensen nog stress ervaren. Daarnaast zijn de meeste gourmetgerechtjes niet heel erg gezond, daarom mijn ultieme tips en recepten om het een stuk gezonder te maken.

Voorbereiding

Niets is zo vervelend om vlak voor het bezoek komt, nog als een kip zonder kop door de supermarkt te moeten gaan voor vergeten boodschappen. Bedenk daarom een aantal dagen van te voren hoeveel personen er komen en welke gerechten je op tafel wilt zetten. De boodschappen die je prima kunt bewaren, koop je alvast. Zo hoef je vlak van te voren alleen nog een vers (volkoren) stokbrood te halen. Verder kun je de middag/avond van te voren alvast voorbereidingen treffen. Groente kun je alvast snijden en het vlees kun je alvast marineren. Vergeet op het boodschappenlijstje niet geurkaarsen, zo krijg je de gourmetgeur makkelijker weg!

Groente in de hoofdrol

Dé tip voor gezond te gourmetten, is groente serveren! Meestal worden er gesneden paprika’s en champignons in een schaaltje op tafel gezet, maar omdat deze niet op smaak gebracht zijn, wordt er niet veel van gepakt. In groenten zitten amper calorieën, daardoor kun je er gerust genoeg van pakken. Ik deel mijn favoriete variaties met jullie.

gourmetten-gezond

  • Courgette/aubergine pizza’s. Snijd de aubergine en/of courgette in plakjes en doe het in een schaal. Zet vervolgens tomatensaus met basilicum op tafel en geraspte 30+ kaas. Zo kun je zelf pizza’s bouwen van groente.
  • Oosterse champignons. Snijd champignons in plakjes en doe er een scheutje (natriumarme) soja saus bij. Op deze manier krijgen de champignons een Oosters tintje dat smaakt naar meer!
  • Salade. Maak zelf een heerlijke salade of rauwkostsalade. Je kunt ook voor gemak kiezen en een kant en klare salade kopen. Doe dan de helft van de dressing eroverheen. Zo blijft het gezond.

Marineer het vlees

Het is mij vaak overkomen dat ik een ongemarineerd stukje vlees op de gourmet legde en gezellig zat te kletsen. Vervolgens vergat ik dat ik een stukje kip op de gourmet had gelegd, waardoor ik een droog stukje kip moest eten. Om dit te compenseren at ik het maar met een klodder saus. Dé tip is daarom om goed het vlees te marineren, zodat het van zichzelf al lekker is. Zo heb je geen klodder saus nodig. Kies daarnaast voor magere vleessoorten als biefstuk, kipfilet, entrecote of ga voor vega. Je kunt namelijk ook een heerlijke omelet maken op de gourmet. Gezond gourmetten kan ook met falafel!

Gezonde sausjes

Je kunt makkelijk zelf een light versie van je favoriete sausjes maken. Meng de helft van je favoriete sausje, bijvoorbeeld chilisaus, met yoghurt of ricotta. Daarnaast is tzatziki van zichzelf al een heerlijke, gezonde saus, omdat deze op yoghurtbasis is.

Bruschetta’s

gourmetten-gezond

Bruschetta’s zijn een toevoeging bij elke gourmet! Snijd volkoren stokbrood in stukjes en besprenkel het stokbrood met een beetje olijfolie, zout en peper. Wrijf een teentje knoflook over de stokbroodjes voor extra smaak. Bak de stokbroodjes krokant op het gourmetstel. Zodra de stokbroodjes krokant gebakken zijn, doe je er een tomaat-basilicum mengsel op. Voor meer bruschetta variaties kijk je hier.

Geniet!

De feestdagen zijn voor gezelligheid, familie en vrienden. Geniet daarom bewust van je maaltijd. Kauw extra goed, zodat je het heerlijke eten goed proeft. Een bijkomend voordeel van bewust genieten, is dat je sneller verzadigd bent.

hilicious

Wat is jouw tip om gezond te gourmetten? Laat het hieronder weten of deel het op Instagram. Deel deze tips vooral met diegene waarmee jij gaat gourmetten! 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *