gezond-aankomen-tips
Leefstijl

Hoe kun je gezond aankomen? Leefstijl tips

Er zijn duizenden blogs over hoe je kunt gezond kunt afvallen, maar hoe moet je gezond aankomen? In deze blog vertel ik je het en geef ik tips.

Simpel gezegd kom je aan als je meer energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Wil je meer inzicht in wat je totale energiebehoefte is? Lees dan verder bij energiebehoefte berekenen. Weet je dit al of wil je het gelijk toepassen? Kijk dan bij de tips voor gezond aankomen.

Energiebehoefte berekenen

Benieuwd naar wat je ongeveer verbrand? Hier kun je de Harris en Benedict formule voor gebruiken. Deze formule rekent je rustmetabolisme uit. Dit is de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft in rust. Daarna doe je deze uitkomst keer de factor die bij jouw leefstijl past. Zo heb je berekend wat je ongeveer nodig hebt qua energie per dag.

Harris en Benedict formule:

Mannen

• Rustmetabolisme (kcal) = (13,7516 gewicht (kg)) + (5,0033 lengte (m)) – (6,7550 leeftijd (jr)) + 66,4730

Vrouwen

• Rustmetabolisme (kcal) = (9,5634 gewicht (kg)) +(1,8496 lengte (m)) – (4,6756 leeftijd (jr)) + 655,0955

Leefstijl  Factor
Bedlegerig 1.2
Zittend werk + weinig/ geen beweging in vrije tijd 1.4-1.5
Iets actiever zittend werk + weinig/ geen beweging in vrije tijd 1.6-1.7
Staand werk 1.8-1.9
Zwaar werk of zeer actieve vrijetijdsbesteding 2.0-2.4

Om de totale energiebehoefte (calorieën per dag) te rekenen doe je het rustmetabolisme keer de factor die bij jouw leefstijl past. Wil je iets aankomen? Zorg dan dat je in ieder geval elke dag aan deze behoefte komt en wat extra is dan juist niet erg.

Tip: Kom je niet uit de berekening? Via deze site kun je het makkelijk berekenen (;

Tips bij gezond aankomen

Nadat je inzicht hebt gekregen in je totale energiebehoefte, is het waardevol om te bedenken waar het aan ligt dat het nog niet is gelukt om aan te komen. Vergeet je wel eens te eten? Heb je een intensieve leefstijl, waardoor je het lastig vindt om aan je energiebehoefte te komen? Eet jij bij stress juist niets? Heb je een verminderde eetlust? Zoals je leest kan het aan verschillende dingen liggen. Bewustwording is de eerste stap en hierna kun je tips toepassen die bij jou passen.

Eiwitten

eiwitten-gezonde-leefstijl

Heb je ondergewicht of sport jij veel? Zorg er dan voor dat je genoeg eiwitten eet. Eiwitten zijn namelijk de bouwstof van je lichaam. Om spieren weer op te bouwen is eiwit nodig en is het belangrijk dat je veel beweegt. In dit artikel vertel ik je meer over eiwitten.

Vaste eetmomenten

Zorg er in ieder geval voor dat je 3 hoofdmaaltijden eet en zo’n 3 tussendoortjes. Zo houdt je regelmaat en voorkom je dat je vergeet te eten. Hierin kan plannen helpen. Smeer alvast je boterhammen, plan lunchpauze in en maak er echt een eetmoment van.

Royaal beleggen

Royaal beleggen is een makkelijke manier om meer energie binnen te krijgen, zonder dat het ongezond is. Beleg eens met avocado of pindakaas. Maak het nog voedzamer door noten en zaden toe te voegen. Deze producten bevatten veel gezonde vetten en in vergelijking met andere beleg soorten bevatten ze meer calorieën.

Goede vetten

1 gram vet bevat 9 calorieën en 1 gram eiwit of koolhydraten bevat 4 calorieën. Door een beetje meer vet toe te voegen in je eetpatroon, krijg je dus makkelijk meer calorieën binnen. Goede vetten zitten in noten, zaden, pitten, olijfolie, koolzaadolie, avocado, pindakaas en bijvoorbeeld raapzaadolie. Bak je burger eens in wat meer olijfolie en neem een handje noten als snack.

Een feestje maken van je eetmoment

Zeker als je een verminderde eetlust hebt, kan het helpen om een feestje te maken van je eetmoment. Eet producten die je écht lekker vindt en ga niet eten tegen je zin in. Doe wat plakjes komkommer op je standaard broodje kaas en drink er een lekkere smoothie bij. Eet eens een volkoren bolletje in plaats van een boterham. Zo blijft het leuk en dat kan je eetlust bevorderen.

Drink je eiwitten

Door overdag zuivelproducten of plantaardige melkproducten te drinken, krijg je meer eiwitten en energie binnen. Drink voor de variatie ook eens een (groente)smoothie.

hilicious

Welke tip voor gezond aankomen is voor jou het meest waardevol? Laat het me weten, zodat we elkaar kunnen inspireren. Volg mij op Instagram om altijd op de hoogte te blijven.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *