snacken-tips
Leefstijl

Waarom je zo vaak wilt snacken + tips!

Ontdek de reden waarom je zo vaak wilt snacken én nog belangrijker: tips wat je eraan kunt doen. Met een paar handige tips krijg je je gezonde eetpatroon weer terug.

Als ik mijn direct messages mag geloven, hebben jullie behoefte aan tips om minder te snacken. Sinds kort stroomt mijn inbox namelijk vol met vragen hoe het komt dat je na het eten zo snel trek krijgt, waarom je zoveel snaait tijdens quarantaine en hoe je wat gezonder kunt eten. Het is daarom hoog tijd om hier antwoord op te geven. Om het overzichtelijk te maken, heb ik de meest voorkomende redenen om te snacken voor jullie opgeschreven met bijbehorende tips.

mediterrane-borrelplank

Fit overdag, snacken in de avond

Je hebt je voorgenomen gezonder te gaan eten. Je eet een cracker in de ochtend, een smoothie in de middag en een worteltje als snack. Wanneer je bent aangekomen bij de avond, heb je een intense behoefte aan vet en suiker en je eet een zak chips leeg. Deze fout zie ik zo vaak gebeuren en dat is niet zo gek. Je eet overdag namelijk té weinig, waardoor je brein een signaal aangeeft dat het voeding nodig heeft. Het werkt daarom beter om overdag genoeg gezonde voeding te eten. Volkoren granen, groente, fruit, de nodige eiwitten en een handje noten. Wanneer je genoeg gezonde voeding eet, zul je zien dat je in de avond minder wilt snaaien.

Regelmaat

Door de corona crisis werken de meeste mensen thuis. Waar je op je werk vaste pauze tijden had, staat de koelkast je ineens de hele tijd aan te gluren. Misschien eet je op onregelmatige tijden of ben je verveelt, waardoor je al 8 keer hebt gekeken of er iets te snacken ligt in de voorraadkast. Om dit te voorkomen heb ik dé tip voor je: regelmaat! Houd vaste tijden aan voor je eetmomenten. Zo train je jezelf om met regelmaat te eten en bovendien ben je dan niet constant met eten bezig. Je bootst op deze manier het ‘normale’ werkleven na en zo verhoog je ook je productiviteit.

Trek na avondeten

Trek na het avondeten kan met verschillende tips worden voorkomen. Allereerst is kauwen belangrijk en niet alleen het kauwen van je avondmaaltijd. Wanneer je goed kauwt op je eten, krijgen je hersenen de tijd om te registreren dat je voedsel binnenkrijgt. Doordat we in een gehaaste cultuur leven, zie je vaak dat mensen na een paar keer kauwen al hun eten doorslikken. Hierdoor kun je meer eten dan je nodig hebt en eerder weer trek krijgen. Daarnaast zorgt kauwen voor meer voldoening, omdat de smaak van het eten beter vrij komt.

Ten tweede eten de meeste mensen rond 6 uur en gaan rond 11 uur slapen. Er zit dus een flinke tijd tussen en daardoor is het niet zo gek dat je na verloop van tijd trek krijgt. Een handige tip is om niet direct een toetje te nemen, maar deze een uur na het avondeten te nemen. Neem bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of een stuk fruit en een kop thee.

snacken-tips

Aandacht voor eten

Je hebt het vast wel eens gehad: je kijkt een film en voor je het weet is de zak chips leeg. Je bent niet de enige, want mensen gaan meer eten als ze afgeleid zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat verstoorde aandacht ervoor zorgt dat je je minder herinnert van het eten. Door je telefoon, laptop of TV krijgt je brein minder de kans om te registreren wat en hoeveel je eet. Zorg daarom voor geen afleiding van schermen als je eet en maak er een bewust moment van. Wil je toch iets eten tijdens een film? Zorg dan voor portiecontrole door een schaaltje chips in plaats van een zak chips te pakken of ga voor gezondere tussendoortjes als snackgroenten.

Emotie eten

And last but not least, emotie eten. De drastische veranderingen van afgelopen tijd zijn niet niks. Misschien voel je je gestresst of eenzaam in deze gekke tijd en heb je behoefte om de onrust weg te eten. Wanneer je stress ervaart, maken je bijnieren het stresshormoon cortisol aan. Cortisol zorgt er onder andere voor dat er een hongergevoel ontstaat. Het kan hierdoor lastig zijn om met emotie eten om te gaan. Omdat emotie eten een complex onderwerp is, heb ik er al eens een speciaal artikel aan gewijt. In dit artikel geef ik je tips om met emotie eten om te gaan.

hilicious

Welke tips om minder te snacken helpen jou het meest? Laat het mij vooral weten. Ik waardeer het enorm als je dit artikel wilt delen met je vriend(in). Als je een andere voedingsvraag hebt, kun je me altijd een berichtje op Instagram sturen. Wie weet schrijf ik er dan wat over.

One Comment

  • Bas Engbrenghof

    Leuk verhaal! Ik probeer zo veel mogelijk water te drinken (niet te veel natuurlijk) waardoor ik een vol gevoel krijg. Zo snack ik ook minder en houd ik het bij de vaste eet momenten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *