pita-broodje-ei
Ontbijt,  Recepten

Snel ontbijt | 5x makkelijk & gezond recept

5x een snel ontbijt dat je binnen 10 minuten maakt. Van pita met ei tot een smoothiebowl: allemaal verrassend en gezond. Welke kies jij?

Ik heb ontbijtjes voor je die je in minder dan 10 minuten maakt. Van pita met ei tot een smoothiebowl: allemaal verrassend en gezond. Zo kun je weer volop variëren en je dag goed beginnen. Welke kies jij?

Pita met avocado en ei

snel-ontbijt

Een snel en lekker ontbijt met deze volkoren pita met avocado en ei. Je kunt de pita ook vervangen voor (geroosterd) volkoren brood. Hier lees je het hele recept.

Overnight oats met banaan en pindakaas

snel-ontbijt

Een ontbijtje dat je zo uit de koelkast kunt halen, ideaal toch? Deze overnight oats zijn handig als je er niet van houdt om lang in de keuken te staan voor je ontbijt, maar toch een voedzaam begin van je dag wilt hebben. Banaan en pindakaas gaan perfect samen en zijn ook nog eens hartstikke gezond. Hier vind je het recept.

Brinta met gebakken banaan

snel-ontbijt

Budgetproof en gezond, dit recept voor Brinta met gebakken banaan en noten smaakt naar meer. Je maakt het met een paar ingrediënten. Hier vind je het recept.

Smoothiebowl met bietjes en blauwe bessen

smoothiebowl-bietjes

Je denkt niet zo snel aan bieten bij je ontbijt, maar op deze manier is het fantastisch. De bieten geven een licht zoete smaak en proef je heel subtiel, want het zijn vooral de frisse en fruitige bessen die de boventoon voeren. Hier vind je het recept. Nog meer smoothiebowl recepten? Maak ook eens deze met blauwe bessen en banaan.

Gebakken peer met yoghurt

snel-ontbijt

Gezond het nieuwe jaar in met dit makkelijke, maar vooral lekkere ontbijt. Hiervoor hoef je niet uren voor in de keuken te staan, want binnen 5 minuten is het klaar. Om er nog even mijn blik als diëtist op te werpen: naast dat peer lekker zoet is, bevat peer vezels. Dat is onder andere goed voor je darmgezondheid. Je kunt magere of halfvolle yoghurt kiezen, maar skyr, magere kwark of sojayoghurt is ook een optie. Zo krijg je de nodige eiwitten binnen en blijf je langer verzadigd. Gepofte spelt, noten en zaden, en muesli zonder toegevoegd suiker zijn lekkere en gezonde opties voor erbij.

Je hebt nodig:

Voor 1 persoon

  • 1 peer
  • 150 g yoghurt
  • 1,5 tl honing
  • Snuf kaneel
  • Snuf kardemom (optioneel)
  • 40 g muesli

Zo maak je het:

Snijd de peer in plakken of blokjes en bak de peer in een koekenpan met honing en een scheutje water. Laat de peer zacht worden en karameliseren aan beide kanten. Doe yoghurt in een kom en schep hier de gebakken peer in en voeg een snufje kaneel en kardemom naar smaak toe. Strooi als laatste muesli erover. Eet smakelijk!

Welke ga jij maken? Deel dan een foto op Instagram. Dat vind ik superleuk om te zien! Als eerste mijn recepten zien? Ik schrijf 3x per week een recept voor Dagblad van het Noorden.Op dinsdag, donderdag en zaterdag kun je mijn recepten in de krant spotten, maar natuurlijk ook online.